Storytelling BLOG

S.T.A.R.R.T Reflectie
June 12, 2020

Storytelling BLOG


Waarom Storytelling zo belangrijk is.

Opdracht 2. De kracht van een overtuigend verhaal. Zet onderstaande zaken in volgorde van belangrijkheid. Voor een overtuigend verhaal is het meest belangrijk:



Hoe het voelt
Hoe het wordt verteld
Hoe het klinkt
Wat er gebeurt
Dat de personages boeiend zijn.
Hoe het eruitziet

Ik heb deze volgorde gekozen op gevoel. Als er een verhaal verteld wordt vind ik het heel belangrijk hoe het verteld wordt en hoe het voelt. Daarna ook een goede stem of opbouw is ook fijn.

Opdracht 3 - De kracht van een overtuigend verhaal



Het allerbelangrijkste van een sterk verhaal is het verhaal, emotie en hoe je het verteld. Hoe ik dit vaak toepas in mijn producties is dat ik eerst de aandacht van de kijker pak. Ze hierna verleid en daarna verras. Tijdens het vertellen let ik vooral op emotie en of het verhaal een rode lijn heeft.

Opdracht 4 - De kracht van de drie V's



In deze trailer (hier beneden) worden de drie v's goed gebruikt. Het element wat toch de grootste rol speelt is verassing. Het begint al gek als hij ineens zijn hand in een frituurpan heeft. Daarna iemand wil vermoorden en nog velen andere wendingen. Verleiding speelt ook een grote rol hier. Na het zien van deze trailer was ik echt benieuwd hoe de serie was. (Goede serie)

In deze commercial wordt ook heel erg goed gebruik gemaakt van de drie v's. Het eentje wordt verleid door de Donald Duck. Hij leest het en doet hem na. Hij ziet het dus als een voorbeeld. Hierna moet hij met zijn ouders mee en kan hij het tijdschrift helaas niet meenemen. Na eens storm verwacht je dan hij het tijdschrift nooit meer kan terugvinden. Hier wordt hij verrast door de echt Donald Duck in Disneyland Paris. De grootste V hier vind ik toch wel verwachting. Ze laten de kijker echt nadenken over wat er gaat gebeuren.

In deze commercial word je verleid om tot de laatste seconden te kijken. Het bouwt op met veel liefde en verwachting of hij het nu gaat winnen. Maar het gevoel wat ik er bij krijg zegt dat het niet uitmaakt zolang je maak gelukkig bent. Doordat de man in de commercial zo geduldig en zorgzaam is gunt iedereen het hem ook en dat is waardoor je blijf kijken.

Opdracht 5 - De kern van een overtuigend verhaal



Als het je niet raakt is het dan komt de boodschap ook niet over. Het is natuurlijk ook een persoonlijk iets. Aan wie wil je het verhaal vertellen en hoe wil je dat diegene de kern eruit haalt of überhaupt niet? Ik persoonlijk vind dat het me moet raken maar ook wel ergens over moet gaan. Deze reclame is een goed voorbeeld hiervan. Het raakt je omdat je jezelf erin kunt zien. Want iedereen heeft een relatie met zijn of haar opa.

Opdracht 6 - De kern van een overtuigend verhaal



Ik heb het beantwoord als maker en consument. Het hangt natuurlijk ook van het verhaal af en hoe je het wil inzetten. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Ik vertel het liefst via beeld en emotie. Het moet mensen raken en er moet een goed verhaal inzitten. Als ik de vraag bekijk denk ik meteen' maar dat hangt toch af van de story?'


Opdracht 7 - Het verhaal van de eenzame blikopener



Scene 1



Het was een stille dag in de keuken. De eigenaren komen vaak laat thuis en koken niet veel. Het was vandaag weer zo'n dag. Henk de blikopener was al weken niet gebruikt en voelt zich nutteloos. Elke dag zag hij zijn eigenaren naar de buren het bestek gaan en niet naar hem. Hij hoopt ooit op een plek te komen waar hij thuishoort.

Scene 2



De volgende dag was er veel irritatie bij zijn eigenaren. Hij hoorde iets over een opruiming en het leek alsof alle laden opengingen, maar rondom zijn la bleef het stil. Die avond werd er weer zoals normaal thuisbezorgd. Toen de la openging voor het bestek zag hij dat het huis echt een rotzooi was. Gaan ze verhuizen? Dacht de blikopener.

Scene 3



De volgende weken ging het lawaai en de onrust door. Tot er op een dag de la heel lang openstond en ze heel veel bestek eruit haalde. Ze kwamen steeds dichter bij en de blikopener dacht: Dit is mijn moment. Gaan ze mij eindelijk gebruiken? Ze pakte de blikopener op en zeiden. Waar is dit ook alweer voor? Waarop iemand anders antwoordde: Oh dat is een blikopener die gebruiken wij toch nooit, laat maar liggen in de la.

Scene 4



De blikopener was erg verdrietig en gaf het op. De eigenaren waren verhuisd en hij was achtergelaten in de la. Op een dat moment hoort hij ineens andere stemmen. Zouden dat de nieuwe eigenaren zijn van het huis? De mensen spraken een andere taal en het rook ineens heel erg lekker. Toen hoorde hij geruzie: HOE KAN JE DE BLIKOPENER VERGETEN ZIJN! Een van de nieuwe eigenaren zocht met geweld door elke lade. Waarop de blikopener dacht dit is mijn moment. De eigenaren vonden de blikopener. Door hem kunnen ze verder met koken. Zo was hij toch nog een keer de held in de keuken.


Opdracht 8 - De reis van de held



De gewone wereld – hij komt thuis van werk en begroet zijn buren. De Hoofdpersonage wordt hier ook geïntroduceerd als harde werker.
Oproep tot avontuur – hij krijgt een visie om zijn huis te gaan verbouwen.
Weerstand tegen de oproep- hij stapt uit zijn dagelijkse ritueel om zijn huis te verbouwen.
Ontmoeting met de mentor- Zijn buurvrouw die normaal altijd chagrijnig is komt bij hem op bezoek en lacht ineens. Dit geeft hem een voldaan gevoel
De drempel – Hij heeft de smaak nu echt te pakken en verlegd zijn grenzen. Zijn (mentor) buurvrouw komt nu ook meteen kijken. Hierna wordt hij geconfronteerd door een storm
Beproevingen, bondgenoten en vijanden- het meisje waar hij niet meer om mag gaan komen met een idee en ze gaan samen aan de slag
Beloning Met een van zijn laatste creaties verleid hij toch het hart van de buurman en maken ze samen nog meer ontwerpen.
De terugweg de held ziet er voldaan uit en kijkt met minder stress naar de toekomst


Opdracht 9 - De Hemoba campagne in eigen woorden.



Door het weghalen van de rode kleur van hun tenue trek je al de aandacht van al je supporters en de voetbalwereld. Ze geven er ook een goede boodschap bij. De mensen moeten verleid worden om bloed te doneren. Als dit goed gaat doen ze er 1 streep rood bij hierna gaan mensen verwachten dat als het weer zo goed gaat er weer een streep bij komt. Hierdoor worden ze overtuigd om dit te doen. Dit roept veel trots en Emotie op bij de supporters en iedereen die het ziet. Soms moet het een andere weg langs om het publiek zich te laten identificeren met een bepaalde situatie als bloeddonoren te kort. Uiteindelijk nadat iedereen gedoneerd heeft worden ze verrast met hun tenue terug en een trots clubgevoel.


Opdracht 10 - De Juiste en verkeerde spanning



Opdracht 10a


Het belangrijkste is dat je geboeid blijft. Als ik denk aan een spanningsboog in content is het vooral: pak de persoon zijn aandacht - houd zijn interesse en verras diegene op het einde. Content met een goede spanningsboog kijk je langer naar en met meer interesse.

Opdracht 10b


The platform niet zozeer een afknapper maar een heel open einde. Je snapt er niets meer van. Elke film waar alles super voorspelbaar is.


Opdracht 11 - Kies je plot



Opdracht 11a


De paperclip zat op de bak tot dat hij een belletje kreeg. Zijn beste vriend de alligator zal in de problemen en wou praten bij een restaurant. Eenmaal aangekomen bij het restaurant werd het bestek geserveerd en hun eten. Het was erg lekker en er werd nog niks vreemds verteld. De alligator wou dat liever op de weg terug bij de molen vertellen. Toen ze bij de molen aankwamen vertelde hij dat hij zijn buurvrouw opgegeten had. Voordat de paperclip kon reageren werd de alligator staande gehouden door een team wat hem volgde en in de handboeien sloeg. Hij moest 3 jaar zitten.

Opdracht 11b


Voordat hij drie jaar moest zitten werden zijn boeien afgedaan. Hij stond bij de molen terugdenkend aan het moment. In het restaurant toen het bestek werd gelegd zat de alligator te denken of hij het moest vertellen. Hij dacht ik ga bekennen en hij belde zijn beste vriend de paperclip.


Opdracht 12 - Framing, personages en content.



Deze reclame hieronder is hier een goed voorbeeld van. Als personage een schattige opa die alleen is. Hierdoor wek je een emotie op aangezien iedereen een opa heeft of had. De framing is erg hard en realistisch want iedereen gaat wel eens op vakantie en voelt zich daarom meteen aangesproken. Deze framing stuurt dus naar een meelevend gevoel en een soort inspiratie op mee helpen ouderen minder alleen te laten voelen.


Opdracht 13 - De ontmoeting met de alledaagse held(van opdracht 7) en je klasgenoot



Opdracht 13a


Het was een sombere dag en het regende hard. De klasgenoot zat hard aan de studie voor storytelling. Het lukte maar niet met het maken van de theorie en ze zat ook nog eens op haar limiet van kosten deze maand. Het kon dus niet veel slechter. Gelukkig had ze nog een lichtpuntje van de dag. Haar grootste hobby is namelijk koken. Dit moest deze maand alleen op een budget. Ze was zo klaar met leren dat ze, maar boodschappen ging doen. Zonder te kijken pakte ze van elk ingrediënt wat ze nodig had de goedkoopste. Eenmaal thuis aangekomen ging ze koken. Op het menu stond pasta met tomatensaus. Ze was lekker bezig met bakken en ging bezig met de saus. Tot haar grote verbazing zat er geen lipje op het blik. Met haar handen kreeg ze het niet open. Ze zocht de hele keuken rond en daar was de held. De blikopener! Door de alledaagse held kon de klasgenoot genieten van haar budget pasta.

Opdracht 13b


Er hing een dreigende lucht. Een storm was op komst en de klasgenoot was binnen aan het koken samen met haar vriend. Ze waren op een budget en allebei nog studenten. Ze maakte vandaag een hele goedkope pasta. De vriend van de klasgenoot vond het maar niet leuk dat alle ingrediënten niet vers waren maar maakte er het beste van. Toen had ze een blik gekocht waar geen lipje opzat. Ze zochten de hele keuken rond en kwamen uiteindelijk de blikopener tegen. De blikopener had er alleen geen zin in. Hij was verdrietig omdat hij alleen gebruikt wordt wanneer hij nodig is en niet wanneer hij wil. Hij besloot om te gaan roesten en de klasgenoot en zijn vriend kregen het blik net nog open. De blikopener had zijn laatste blik geopend.


Opdracht 14- De loopbaan van Kayleigh Oostra in 2060 met 8 Tweets



Tweet 1 - Apotheose – een indrukwekkend hoogtepunt



Happy new 2060 allemaal! Vandaag is de dag dat Kayleigh gepromoveerd wordt tot hoofd communicatie van NHL Stenden. Ze heeft in 2059 hard gewerkt aan haar carrière en is zeer geschikt voor deze functie. Hoe zal 2060 er voor haar uitzien? Gaat er wat gebeuren met de opleidingen? En hoe dan?

Tweet 2



Vandaag is Kayleigh Jarig en dat vieren we met een taart. De afgelopen tijd was het erg druk voor haar en dit heeft ze ook meer dan verdient. Ze heeft ook een nieuw vliegtuig gekocht om rond te reizen naar andere universums.

Tweet 3



Het is weer de tijd van het jaar en Kayleigh heeft de lente picknick georganiseerd in het NHL-park. Hierbij zijn er verschillende soorten mandjes op te halen voor alle studenten. Dit was ook het jaar waarin helaas haar vader overleden is. Ze werd gebeld na de Pick Nick om direct naar het ziekenhuis te komen.

Tweet 4



Kayleigh gaat de droom van haar vader achterna en reist met de as naar het Himalaya gebied om het daaruit te strooien. Dit was een plek waar haar vader altijd al heel wou. Dit werd niet alleen door duizenden mensen gedeeld maar ook op internationale tv gestreamd. Ze werd een beroemde vrouw.

Tweet 5 - Catharsis - een emotionele opluchting



Vandaag is ze teruggekomen van de lange reis en weer helemaal opgelucht van haar emotionele reis. Ze werd triomfantelijk ontvangen bij het vliegveld van NHL. Hierna is ze meteen weer aan de slag gegaan met haar werk.

Tweet 6



Omdat het bijna zomer is werkt iedereen aan zichzelf. Kayleigh ging deze zomer in fitter van ooit tevoren. Haar goal voor velen jaren was om een marathon te lopen. Hiervoor heeft ze nu een strak schema opgezet en traint ze elke week 8 keer. Haar vriend Robert Jan is haar coach. Robert Jan staat ook wel bekent als hoofdredacteur van al het nationale nieuws.

Tweet 7



Na de lekker genoten te hebben van de zomervakantie moet Kayleigh weer aan de bak. Er is binnenkort een groot evenement voor de eerste jaar waarin ze zich voorstelt aan alle leerlingen. Ze is nog wel een beetje moe want ze heeft deze week de marathon gelopen. Een hele mooie prestatie.

Tweet 8



Dag 2060, het was me een jaar wel. Ups en downs voor Kayleigh en haar vriend Robert Jan. Kayleigh sluit het jaar af met een door haar georganiseerd kerstgala. Iedereen moet daar met zijn vliegtuig heenkomen in mooie kleding. Hier dineren ze eerst waarna er een disco plaatsvindt tot laat in de avond. Hoe was 2060? Een jaar wat ik nooit zal vergeten.


Opdracht 15 - Maak 2 oud & nieuw memes voor de AD OCC

De Cliffhanger

De Verleiding


Opdracht 16 - Ontwerp een WhatsApp debat tussen 2020 en 2021 over welk jaar het meest onthouden zal



2020: Hey 2021 alles goed? Hoe ga jij het jaar beginnen?
2021: Het gaat wel goed dit jaar wordt waarschijnlijk nog lastiger.
2020: Dat denk ik niet hoor in mijn jaar is de pandemie ontstaan. In jouw jaar is er een vaccin.
2021: Wat dacht je van de financiële klap die nog gaat komen? Die raakt meer mensen.
2020: zeg je nu dat je hoopt dat het slechter wordt?
2021: nee ik zeg alleen dat mensen mijn jaar langer gaan onthouden dan die van jou vanwege de omstandigheden.
2020: We zullen zien 2021!


STARRT- Reflectie



Situatie



De bedoeling deze periode was dat we kennis maakte en hebben gewerkt aan storytelling. Dit moesten we in verschillende opdrachten doen. Deze werden aangegeven in de powerpoints. Uiteindelijk moesten we deze opdrachten verwerken in een door jou gekozen portfolio.

Taak



Naast het maken van de opdrachten moest je een portfolio opstellen. In dit portfolio mocht je kiezen welke vorm en volgorde.

Actie



Ik heb gekozen voor een website blog met video's om sommige opdrachten toe te lichten. De volgorde van opdrachten vond ik wel mooi hoe het was en daarom heb ik het ook zo gelaten. Ik heb dit op mijn eigen site gezet en alles hier in 1 blog verwerkt. Het is dus echt een soort virtueel boek.

Resultaat



Als resultaat heb ik een mooie blog waarin alle opdrachten staan met video's die deze opdrachten ondersteunen.

Reflectie



Ik vond dit vak vrij onduidelijk en had er best veel moeite mee. Later werd het wel een stuk duidelijker. De opdrachten waar ik het kon koppelen aan iets visueels vond ik leuk! Ik ben tevreden met wat er uitgekomen is maar ik zou de volgende keer misschien anders aanpakken.

Transfer



Ik neem meer informatie over storytelling mee naar mijn volgende producties. Het leren van de drie V's en de OEI Factor vond ik echt top en ga ik ook zeker gebruiken net als de rest van de stof.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *